Blir det ett Ja eller nej till Krisavtal? TJ och SEKO har redan sagt Ja, alla parter väntar nu in ST,s svar.

Bollen ligger just nu hos arbetsgivaren som har att återkomma med svar på hur de tänker säkerställa så att personalen som ska arbeta enligt 80-90-100 modellen får sin allmänna pensionsinsättning insatt av arbetsgivaren som om man arbetade 100%, utan trixande med löneremsor till skatteverket.

Arbetsgivaren som nu haft snart två månader på sig att besvara frågan från ST kan än idag inte lämna ett svar på frågan.

Utan ett svar skall ST inte att skriva på enligt de svar och kommentarer där Ni som ST medlemmar lämnar allt eftersom på uppgiven E-postadress (hitintills har det inkommit ca 30 talet svar på 12 timmar).

Att betänka när man talar om krisavtal och de krisavtal som är uppgjorda på marknaden (bl.a. SSAB – Ovako) så är innebörden av ett krisavtal att medarbetarna gör en uppoffring mot att INGEN sägs upp, och när företaget åter är på grön kvist får medarbetarna en extra utdelning. Detta skiljer sig väsentligt mot företagets syn på krisavtal där man på Green Cargo vill ha kakan och äta upp den själv. ST har väldigt svårt att få sina medlemmar att förstå logiken i att bli uppsagd samtidigt som övrig personal skall arbeta mindre och avstå fridagar under sommaren,utökning av bemanningspools uppdrag, mm.

Det måste finnas en annan rotorsak till problemen i företaget, för varför vill inte medarbetarna fylla i eller meverka i;

– Arbetstidenkät
– Hälsoenkät
– Medarbetarenkät
– Medarbetarsamtal

MEN, trots allt är det så att i andra vågskålen ligger ett varsel om 350 personer. Detta är inte lätt att bortse ifrån, dessutom är vår/Green Cargo,s affärsidé i fara som nätverksoperatör om vi inte tillsammans lyckas komma överens.

Hur man än vrider och vänder sig så är rumpan alltid bak, så tro mig, detta är inget lätt beslut att ta, först efteråt vet vi om vi tog rätt beslut.

Nu har arbetsgivaren kallat till möte den 2/1 och då förutsätter ST att arbetsgivaren har löst problemet md pensionsinsättningen